Współczesna gospodarka była by znacznie osłabiona gdyby nie marketing i reklama. Bez odpowiedniego nagłośnienia bardzo trudno promować wizerunek firmy i obecność jej produktów na rynku. Najbardziej zyskowne są obecnie działalności, które marketing, sprzedaż i obsługę klienta przetransportowały do świata wirtualnego. Kryzys wynikający z koronawirusa doprowadził do sytuacji, w której niektóre firmy skorzystały i ich zyski znacznie wzrosły. Jest to spowodowane precyzyjnym kampaniom reklamowym i rozsądnemu podejściu w kwestii rozdawnictwa.
Kryzys nie powinien zapominać o działaniach marketingowych
Michał Kreczmar podkreśla, że kryzys nie jest dobrym momentem by ciąć wydatki marketingowe. Powinno być to uzależnione od produktu i konsumenta. Firma, która przestaje się reklamować powoduje, że nie pojawia się już w świadomości klienta. O tą świadomość należy systematycznie dbać. Chodzi tu by podjąć inteligentne rozwiązania jakie proponuje PR czy CR.
Reakcja firm uzależniona od reakcji mediów
Trzeba podkreślić, że działalności gospodarcze są podatne na działania mediów. Wynika to z tego, że są one błyskawiczne w stosunku do rozpoczęcia lub przestania prowadzenia działań marketingowych. To idealnie obrazują reklamy w Google czy Facebooku, gdzie można je zawiesić dosłownie w kilka chwil.
Działalność przeniesiona do Internetu
Obecnie zauważa się, że na pandemii najbardziej skorzystali Ci, którzy przyśpieszyli cyfrową transformację. Zyskały te firmy, które wszystko łącznie z reklamą, sprzedażą, obsługą klienta przeniosły do świata wirtualnego. Wiele z nich poszła o krok dalej, digitalizując także i ich wytwory. Mowa tutaj o VOD, ebookach czy e-subskrypcjach. Firmy, które działają w świecie stacjonarnym i wirtualnym często korzystają z programów lojalnościowych, które mierzą skuteczność wpływu reklamy na sprzedaż w życiu realnym.
Warto podkreślić, że bez reklamy i marketingu firma nie istnieje. Chodzi o to, że nie występuje ona wówczas w świadomości grupy docelowej. To pokazuje jak ważne jest podejmowanie tego typu aktywności marketingowych także i w czasie panującego kryzysu.