Analizy rynkowe - czy nadal warto je przygotowyać?

Przedsiębiorca

28-07-2022

Każdego roku na rynku pojawia się całe mnóstwo produktów, ale tylko niewielka ich część jest w kręgu zainteresowania społeczeństwa. Większość natomiast okazuje się przysłowiową klapą i zamiast zysków generuje same straty dla przedsiębiorstwa. Aby odnieść możliwie największy sukces potrzebna jest analiza rynkowa, którą nadal warto przeprowadzać w sposób wnikliwy. Oprócz tego liczą się innowacje, przygotowanie i kalkulacja potencjału, przyda się również odrobina szczęścia. Badania rynkowe powinny uwzględniać zachowania konkurencji, najbardziej skuteczne strategie marketingowe i niezbędne procesy sprzedażowe.

Inwestycja w badanie rynku

Badanie rynku przez profesjonalistów jest dość kosztowne, ale korzyści mogą je w znaczny sposób przyćmić. Aby całość przebiegała prawidłowo przedsiębiorstwo musi określić główne cele swojej działalności. Reszta pozostaje już po stronie specjalistów, którzy wszystkie potrzebne wartości mogą oszacować na podstawie zgromadzonych danych. Niektóre dane są ogólnodostępne, na przykład te publikowane przez Główny Urząd Statystyczny, czy Eurostat. Bardziej skomplikowana okazuje się częściej analiza rynku w zakresie zachowań konsumentów, które charakteryzują się wieloma zmianami w krótkim czasie. Ponadto różnią się oni pod względem wieku, płci, miejsca zamieszkania, oczekiwań co do produktów i usług. Do zbadania tych wszystkich czynników niezbędne są dedykowane metody badawcze. Niektóre z nich mają postać bezpośrednią, a inne wspierającą analizę rynkową, na pierwszą składają się na przykład badania ilościowe i jakościowe. W ich skład wchodzą ankiety i kwestionariusze, a także wywiady, a zgromadzone w ich ramach informacje są następnie przetwarzane. Analiza jakościowa coraz częściej zakłada przeprowadzenie badań wypowiedzi zamieszczanych w Internecie. Badania wspierające analizę to nic innego jak posługiwanie się danymi zebranymi i opracowanymi przez różnego rodzaju instytucje naukowe, komercyjne, źródła publiczne.

Analizy rynkowe - czy nadal warto je przygotowyać?

Potrzeba analizy konkurencji

Wiele osób poszukuje odpowiedzi na pytanie, jak działają badania rynku, oraz czy są one konieczne. Mogą wnieść do firmy dużo dobrego, a jednym z ich elementów jest analiza wszystkiego, co dotyczy konkurencji. W pierwszej kolejności warto sprawdzić, czy posiadają podobne produkty, czy usługi, a jeżeli tak, to jakie są ich ceny. Mając te informacje łatwiej dostrzec potrzeby ich klientów, dążyć do wprowadzenia innowacji w swojej ofercie. Kolejnym punktem powszechnego badania rynku jest analiza produktów i usług, które mają w swojej ofercie konkurencji. To tak naprawdę najbardziej obszerny dział całej analizy, wnioski z niej wynikające mogą być różne. Może się okazać, że istnieje grupa konsumentów nie do końca zadowolona oferty analizy rynkowej. Często to szansa dla nas, wystarczy ustalić, prawdopodobną przyczynę braku satysfakcji i przepis na przejęcia klienta jest prawie gotowy. Punktem odniesienia jest też oczywiście cena, będąca impulsem do wprowadzenia odpowiedniej polityki u siebie. Powstają hipotezy, zgodnie z którymi ustanawia się sezonowe zniżki, gratisy do zamówień opiewających na wyższe kwoty i tym podobne.