Brak zapłaty za fakturę - co robić?

Przedsiębiorca

28-07-2022

Jednym z głównych problemów przedsiębiorców są nieopłacone faktury. Co możesz zrobić, gdy Twoi klienci ignorują termin płatności faktury? Jak przedsiębiorcy mogą się przed tym zabezpieczyć? Dowiedz się, jak sobie z tym poradzić.

Jak odzyskać pieniądze, kiedy klient nie płaci za fakturę?

Co drugi przedsiębiorca w Polsce czeka dłużej, niż powinien na swoje środki! Z czego to wynika? Słyszeliście kiedyś może o efekcie domina? Wyobraźcie sobie taką sytuację, że ktoś nie zapłacił Waszemu klientowi, a co za tym idzie - on też nie ma środków na opłacenie faktury, przez co płatność jest opóźniona. Pomocnym rozwiązaniem może być faktoring, najprościej mówiąc jest to proces, w ramach którego przedsiębiorstwo przenosi swoje nieopłacone lub nieuregulowane należności z tytułu sprzedaży na osobę trzecią – faktora. Faktor pomaga rozwijać się firmom, zwracając im szybki dostęp do gotówki. Jednak co zrobić, jeśli wcześniej nie braliśmy takiego rozwiązania pod uwagę? Oto klika przydatnych kroków.

Brak zapłaty za fakturę - co robić?

Windykacja - kiedy i jak?

Kiedy kontrahent nie zapłacił za fakturę warto zacząć od małych kroków, które mogą okazać się sukcesem. Nie bój się zadzwonić i porozmawiać o zaistniałej sytuacji. Wyjaśnienie jej poprzez rozmowę powinno być wygodne dla dwóch stron. W końcu nikt nie chce utrzymywać złej atmosfery, jeśli chodzi o biznes. Takie rozwiązanie będzie skuteczne w większości przypadków, a środki niebawem trafią na Twoje konto. Jeśli okaże się, że czas oczekiwania się wydłuża, masz prawo skierować sprawę do sądu poprzez wysłanie pisma.

Kolejną opcją, która zabezpieczy Cię przed dalszymi stratami jest naliczenie odsetek - jest to idealny sposób na brak płatności za fakturę. Obciążając swojego klienta dajesz mu jeszcze większą presję czasu, jeśli kontrahent nie chce współpracować należy Ci się jakakolwiek rekompensata. Warto zaznajomić się z ustawą, która mówi o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom właśnie w takich transakcjach handlowych.

Rozwiązanie ostateczne, kiedy klient dalej nie płaci za fakturę

Bardzo dobrym argumentem może być groźba wypowiedzenia umowy. Zwłaszcza jeśli była to współpraca długofalowa. Dla klienta ważne jest, żeby mieć rzetelnego wykonawcę, a takie wypowiedzenie utrudni mu pracę i skłoni do działania. Jeśli jednak tak się nie stanie, warto zainwestować w dobrego prawnika, który znajdzie najlepsze opcje w rozwiązaniu sytuacji.